Існування страхів у дитини є нормою, носить віковий, тимчасовий характер, але водночас сигналізує про певне неблагополуччя в емоційно-особистісній сфері дитини. Страхи, стримуючи пізнавальні потреби дитини, можуть серйозно перешкоджати гармонійному розвитку, заважати повноцінній соціалізації і виступати передумовою невротизації дитини.
Якщо страх є безпідставним, спричиняє незручності, негативно впливає на емоційну і поведінкову сферу, тоді дитина неодмінно потребує допомоги практичного психолога. Одним із ефективних методів профілактики страхів та тривожності у дошкільнят є казкотерапія. Адже казка, за допомогою яскравих образів і сюжетів, ненав'язливо допомагає позбутися страху невідомого і незрозумілого.
28 березня 2025 року в ТОКІППО в онлайн-форматі був проведений нетворкінг для практичних психологів ЗДО «Казкотерапія як
інтегрований напрям профілактики страхів і тривожності у дітей дошкільного
віку». Мета заходу: ознайомити учасників з казкотерапією; проаналізувати
принципи створення психокорекційної казки та основні прийоми казкотерапії в
роботі практичного психолога з дошкільнятами; розкрити особливості використання
методу казкотерапії для корекції та профілактики дитячих страхів і тривожності;
підвищити професійну компетентність фахівця щодо технік застосування
казкотерапії в роботі з дітьми дошкільного віку.
Віктор Кавецький, кандидат педагогічних наук, доцент, в.о.завідувача кафедри педагогіки і психології та інклюзивної освіти ТОКІППО, у виступі «Казкотерапія – ефективний метод трансформації емоційних криз та станів дошкільників», акцентував увагу на історичних коренях виникнення казкотерапії як методу психологічної корекції особистості дитини за допомогою читання чи прослуховування спеціально підібраних текстів, розкрив принципи та особливості використання казкотерапії у роботі з дітьми.
Світлана Ярмолицька, методист навчально-методичного
центру психологічної служби і соціальної роботи та організатор зустрічі,
висвітлила питання «Казка як психокорекційний інструмент практичного психолога
з підтримки дітей в умовах війни. Створення власної життєвої історії. Методика
В.Назаревич «Страхокульки та магічний ліс»». Звернула увагу на використання творчих
методів роботи з текстами казок, зокрема ознайомила практичних психологів з арттерапевтичним
альбомом В.Назаревич, і розповіла, як можна трансформувати власну життєву історію.
Особистим досвідом із колегами поділились: Ірина Палій, практичний психолог ЗДО №3 «Світ гармонії» м.Кременець,
яка презентувала свою програму «Дерево сили» де казка використовується як засіб
формування емоційної стійкості та подолання страхів у малюків; Наталія Решетуха, практичний психолог
КДНЗ «Ясла-садок» «Країна дитинства» с.Великі Гаї Великогаївської сільської
ради, яка зосередила увагу колег на експресивних методах мистецтва казкотерапії
для профілактики тривожності та страху за програмою ГО «Благополуччя дітей» «Цілющий
ліс: зрощуємо життєстійкість та базове почуття безпеки дітей», тренером якої
вона є.
Під час заходу практичні психологи пропрацювали запропоновані завдання та
вправи, спрямовані на складання і використання психотерапевтичних казок для
подолання і попередження виникнення страху та тривожності у дошкільнят.
Щиро дякую доповідачам та усім учасникам заходу за теплу невимушену атмосферу,
продуктивну роботу, активний обмін думками та враженнями від запропонованих
прийомів і технік казкотерапії.
Більш детально з матеріалами заходу можна буде ознайомитись на блозі Світлани Ярмолицької у рубриці «ЗДО» https://yarmolytska.blogspot.com/2025/04/blog-post.html
Немає коментарів:
Дописати коментар